Er ontstaat een nieuw perspectief. Digitalisering werkt bevrijdend. Het werkt verbindend. Het kan een stem geven. Het kan ons helpen nieuwe werelden te creëren Je kunt er je ideeën en inzichten mee verspreiden. Als individu wereldwijd een invloed hebben. Dat kon niet eerder.

Digitalisering verandert in de praktijk de spelregels. Marketing wordt tweerichtingsverkeer. Verkopen wordt helpen kopen. Bedrijfsproces wordt co-creatie. De oude bedrijfskundige lessen gaan niet meer op. Digitaal en IT spelen doorlopend een transformerende rol.

Mechanisering heeft er toe geleid dat we geen fysieke arbeid meer hoeven te verrichten maar machines aansturen die die arbeid van ons hebben overgenomen. Onze rol is het nemen van beslissingen en de consequenties van die beslissingen doorvoeren. En om ‘gaten’ in de mechanisering te overbruggen.

Digitalisering stelt ons in staat om de beslissingen over te laten aan een machine. Een voorbeeld daarvan is de zelfsturende auto, die binnen korte tijd realiteit zal zijn. Als een automaat een complexe taak als het besturen van een auto kan doen, waar eindigt het dan?

Er rijst nog een andere fenomeen: de 3D printer. Straks hebben we alleen nog een ontwerp, energie en grondstof nodig, en we kunnen alles maken. Nu kun je alleen nog relatief eenvoudige vormen printen, maar ook daarmee kun je al een werkend pistool maken. En zelf chips kunnen printen ligt al in het verschiet.

Hoe ziet een wereld er uit, als alle (fysieke en denk) arbeid kan worden overgelaten aan machines? Hoe ontstaat dan waarde? Wat heeft dan nog waarde?

Tags: , ,