Je denkt er niet bij na, maar het is ongelofelijk wat wij als mensen kunnen. Kijk eens naar je hand en beweeg je vingers. Heb je enig idee wat er allemaal in je lijf en hoofd gebeurt? Je zou eigenlijk de hele dag vol verbazing naar je eigen hand kunnen kijken. Of naar het gezicht van je partner, of hoe je kind aan het spelen is.

In ons hoofd kunnen we ook de meest waanzinnige dingen. Zo kunnen we nadenken over verleden, heden en toekomst. In plaats van een eeuwig heden, zien we de tijd als een lijn. En kunnen we onze plek op die lijn bepalen. Ook kunnen we denken in abstracte concepten die relaties met elkaar hebben. Zoals “honden” die “dieren” zijn. Op basis van een paar concrete voorbeelden leer je als kind al snel om deze abstracte concepten te gebruiken. Je ouders hoeven alleen maar een zwarte bouvier een “hond” te noemen, en vervolgens dat lieve witte poedeltje ook.

We zijn ook goed met metaforen. Metaforen zorgen dat we bekende concepten in een nieuwe situatie kunnen gebruiken om te snappen hoe die situatie in elkaar zit. Een mooi voorbeeld is de prullenbak op een Apple of Windows computer. Net als met een echte prullenbak gooi je er dingen (documenten) in die je niet meer nodig hebt. En ze verdwijnen pas echt als je de prullenbak leegt.

Met concepten, metaforen en ons redeneervermogen kunnen we prachtige betogen schrijven. Ik werd zeer geïnspireerd door een betoog van Frank Chimera met de titel “What Screens Want”. Daarin legt hij uit dat de huidige metaforen voor mens-computerinteractie niet meer geldig zijn. Metaforen hebben veel voorbeelden, maar hij laat prachtig zien dat metaforen ons denken ook beperken. Het is enorm leuk om te zien hoe hij dat met de befaamde Wereldkaartscene uit West Wing duidelijk maakt. Hij vergelijkt computers met plastic, een gebruikt een documentaire uit 1978 om ons te laten zien welke revolutie er aan komt. Nu de computers verdwijnen, en onze vingers direct over schermen aaien over, hoeven gebruikersinterfaces helemaal niet meer op de echte wereld te lijken.

Zijn betoog is nog veel uitgebreider en prachtig uitgewerkt. “What Screens Want” is een plezier om te lezen, en geeft op een fantastische manier richting aan het denken over gebruikersinteractieontwerp.

Tags: , , , ,