Ik zoek al een tijdje naar een manier om ontwerp-denken (Design Thinking) snel en goed over te brengen. En wel in groep 7 van de basisschool. Om precies te zijn: voor de klas van mijn dochter. Daardoor kan ik haar beter uitleggen wat ik op het werk doe. En ik veronderstel dat het de klas andere manieren laat zien. Andere manieren van inleven in anderen, creatief zijn en praktisch uitproberen. Ik ben benieuwd naar hun feedback na afloop.

Dat is natuurlijk ook leerzaam en direct toepasbaar in mijn praktijk in organisaties.

Mijn eisen, of liever die van de juf, zijn niet mals. Het moet natuurlijk in korte tijd, zeg een uur. Het onderwijsprogramma is namelijk al overvol. Het moet niet erover vertellen, maar vooral praktisch ervaren zijn. Bij voorkeur doorloop je ook het volledig ontwerpproces. Inclusief het maken van een prototype van paperclips en ijsstokjes. Zo krijgen ze van alle stappen wat mee.

Vlak voor de zomer stuitte ik op het DSchool Gift-Giving Project. Materialen voor het uitvoeren van een design workshop in 1,5 uur. In tweetallen. Met als opdracht: herontwerp de kado-geef-beleving van je partner (dus niet het kado). Ik heb de zomerbarbeque van ons bedrijf aangegrepen om het uit te proberen. Tien collega’s sprongen nietsvermoedend mee in het diepe. Dat hebben ze geweten. In een pompende sfeer vroeg ik ze iedere 4 minuten in een andere modus te schakelen. Gelukkig waren er een zonnig groen grasveld en heerlijke barbecuegeuren om na afloop de adrenaline te laten zakken.

Wat observaties en lessen over de workshop en het ontwerp denken:

  1. Ik maakte een Nederlandse vertaling van de werkpagina’s. Die gebruiken de deelnemers om hun uitwerkingen op te maken.
  2. Het hoge tempo, het rumoer en het werken in tweetallen maakt dat iedere schroom snel verdwijnt (gelukkig hadden we een even aantal).
  3. Door ineens de muziek uit te draaien en met stevige stem te starten aan de volgende instructie trek je iedereen snel mee in een volgende modus.
  4. Een collega had upbeat nummers gevonden van Madonna en de Propellorheads. Die bleken erg geschikt. Maar natuurlijk is de typische sportschool playlist ook mogelijk.
  5. We hadden een krappe 50 minuten en op voorhand wisten we al dat we er niet doorheen zouden komen. Je hebt die 1,5 uur absoluut nodig.
  6. De design uitdaging is makkelijk aan te passen (zie DSchool). Voor schoolkinderen vind ik hem overigens best leuk.

En de ervaringen van de deelnemers?

  • Best wel spannend om dit met een collega te doen. Je kruipt namelijk dicht op elkaars huid. Goed om te ervaren dat je snel veel dieper dan anders komt.
  • Heel anders om niet alleen te denken, maar vooral snel te doen. Visueel, handson, direct proberen. Je komt er los van.
  • Je ontdekt dat je in een vrij vast stramien denkt en werkt. Best lastig om ineens 4 alternatieven uit te werken, laat staan 10.