In een workshop vroeg ik laatst „Wanneer kun je een mobiel touch-based mobiel device inzetten?”, en verschillende deelnemers riepen toen „Altijd!”. Dat geeft in ieder geval goed de sfeer weer, maar de werkelijkheid is natuurlijk iets genuanceerder.

Mobiele touch-based devices, zoals smartphones en tablets, zijn uitermate geschikt voor iedere situatie waarin je niet uitgebreid hoeft te typen. De nadruk ligt dan natuurlijk op allerlei gegevens raadplegen. Maar ook gegevens invoeren is best mogelijk, al moet dat wel zo makkelijk mogelijk zijn: via grote (simulaties) van druk- of draaiknoppen, kiezen uit voorkeuzelijsten, of bevestigen van vooringevulde gegevens.

Kopieer niet rücksichtslos een bestaande applicatie- of webdialoog bij dit soort toepassingen. Zo zag ik vorig jaar nog een servicemonteur zijn werkbon invullen op een laptop: hij keek op een briefje wie ik ook alweer was, en zocht mijn gegevens er vervolgens op de laptop met de hand bij. Daarna begon hij uit een popup scherm werkzaamheden te selecteren en op de lege werkbon te zetten. Uiteindelijk vulde hij dat aan met de tijd die hij besteed had, en zocht via een nieuw popup scherm nog een gebruikt onderdeel toe.

Op een mobiel touch-based device, zoals een tablet, kan dat ook anders: via de GPS functie weet de tablet waar de monteur is, en zoekend op postcode en kijkend in de agenda-afspraken selecteert de tablet mijn klantgegevens alvast voor. Mochten er meerdere mogelijkheden zijn, dan wordt de meest waarschijnlijke klant voorgesorteerd en de rest staat in een snelle selectielijst. De tablet kan ook een voorzet doen voor de werkzaamheden, want ik heb immers een probleem gemeld toen ik de afspraak maakte. Bij bepaalde werkzaamheden staan de standaardonderdelen al opgevoerd. Alle items die voorgeselecteerd staan, hebben natuurlijk een verwijderkruisje, zodat de monteur ze snel kan wegtikken als ze niet van toepassing zijn. Selectie van nieuwe activiteiten of onderdelen gaat via snelle scrolllijsten. De gewerkte tijd kan de tablet ook voor-invullen: hij weet immers sinds wanneer hij op deze locatie is. Dat is in de meeste gevallen de begintijd. Een klein wieltje naast de tijd zorgt er voor dat je snel een nieuwe tijd kunt draaien. De eindtijd is natuurlijk „nu”.

Zo’n app kan dus al veel meer gegevens vooraf invullen dan je op het eerste gezicht zou denken. Creatief naar de situatie kijken, kan heel veel gebruiksgemak opleveren! Hou daarnaast ook rekening met het feit dat tablet gebruikers misschien niet rustig zitten. Maak bedieningselementen dus groter dan je op een gewone webdialoog zou doen.
Denk ook eens aan toepassingen waarbij er minder afstand tussen twee personen prettig overkomt. Bij het gebruik van een laptop of PC, is er altijd afstand tussen de gebruiker van de computer en de ander. Vaak is er zelfs een balie of tafel nodig. Bij een tablet, kun je naar de ander toelopen, naast elkaar gaan zitten, samen op het scherm iets aanwijzen. Vaak komt dit veel (klant)vriendelijker over.

Kortom, mobile touch-based devices zijn vaker inzetbaar dan je denkt. Ook in situaties waarin een gewone laptop of computer niet echt voor de hand ligt.

Tags: , , , ,