In de muziekwereld weten ze wel hoe je voldoende aandacht krijgt voor een liedje: het moet iets hebben wat het interessant maakt. En soms heb je liedjes op een album staan die niet zo interessant zijn. Daar moet je wat mee als ze tot single gebombardeerd worden; oftewel, je maakt een remix.

Een remix maakt een nummer interessanter doordat de remixer het tempo opvoert, het nummer meer breaks geeft, een nieuw en interessant geluid toevoegt, of een combinatie van die dingen verwerkt. Het eerste nummer dat ik ken waarbij deze truc succes werd toegepast is The Reflex van Duran Duran (albumversie, single remix). Recentere toepassingen zijn Mesmerized van Faith Evans (albumversie, single remix), of de herinterpretatie van Britney Spear’s Circus door Dirty Loops.

Websites hebben de afgelopen 15 jaar een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt: van vrij simpele, tekstgebaseerde pagina’s, zijn ze geëvolueerd naar ingewikkelde sites met veel kleuren, plaatjes, filmpjes en een grote hoeveelheid functies. Een ontwikkeling die gelijk opliep met de groei van de schermafmetingen en het aantal pixels op die schermen.

In de muziekindustrie zie je heel soms een ander soort remix. De versie waarin het nummer simpeler wordt gemaakt, meer mainstream. En daardoor wordt het nummer nu juist een hit. Sing It Back van Moloko (albumversie, single remix) is hier een goed voorbeeld van. Het origineel is nogal  barok gearrangeerd, terwijl de remix nu juist minder elementen gebruikt.

Deze vorm van remixen is ook nodig bij het maken van een mobiele versie van je bedrijfswebsite. Je hebt een simpelere versie van je site nodig, met minder elementen, minder opsmuk en minder functies. Daarvoor zijn 3 reden te noemen:

  1. Een mobiel device zoals een smartphone heeft kleinere schermafmetingen en minder pixels dan een desktop- of laptopcomputer, de meeste tablets ook
  2. Moderne mobiele devices hebben een touch-based interface, en vingers hebben nu eenmaal grotere afmetingen dan de punt van een muiscursor. Daarnaast wil je minder typen, omdat dit onhandig is, zeker op touch-based smartphones
  3. Het mobiele device wordt gebruikt in een omgeving met veel „mentale” afleiding, en de gebruiker doet de bediening „er even bij”. Voor de bediening van een desktopcomputer ga je zitten achter een bureau. Zelfs bij een laptop is het voor iedereen duidelijk dat je met een computer bezig bent. Maar met je smartphone sta je midden in een drukke winkelstraat tijdens de Sinterklaasinkopen. Met een iPad zit je op de bank terwijl je zoon naast je op zijn elektrische gitaar staat te spelen.

Een mobiele website ontwerp je zodanig dat er maar één functie duidelijk in beeld is. Bij winkelsites is dat meestal de zoekfunctie. Kijk maar naar de mobiele sites van Amazon.com of Bol.com. Meer functies op het schermpje proppen heeft geen zin: of de bediening wordt moeilijker (denk aan te veel links en knoppen die je met je dikke vingers tegelijkertijd raakt), of de gebruiker wordt te veel afgeleid door de herrie om hem/haar heen om alle functies makkelijk te kunnen ontdekken. Naast de functie die primair in beeld is, heb je ook links of knoppen naar de overige functies nodig. Echter, te veel functies zorgt weer voor teveel links of knoppen in je bediening.

De belangrijkste ontwerpuitdaging is wat je op de homepage van je mobiele site zet. Heb je al een goedbezochte websites, dan biedt een analyse van het sitebezoek uitkomst: kijk wat de meeste bezoekers op je site doen. Heb je onvoldoende bezoekers, of ben je bezig met een nieuwe site? Pas dan Service Design en/of gebruikersinteractietechnieken toe. Wat is het belangrijkste doel waarmee de meeste bezoekers naar je mobiele site komen? Dat plaats je op de homepage.

Versimpelen is moeilijk, de meeste remixen van liedjes zijn ingewikkelder dan het origineel. Toch is versimpelen een cruciale vaardigheid voor goed ontwerp van mobiele sites. Ik wens ons daar veel succes mee.

Tags: , ,