In een eerdere blog beschreef ik wat we bij Trivento Spark! onder digitale transformatie verstaan. Hieronder een aantal redenen waarom digitale transformatie niet te vermijden is. Sorry.

Economische verschuivingen naar kopersmarkten

Door opkomst van het Internet en het World Wide Web is de macht in veel markten steeds meer bij de consument komen te liggen. Doordat steeds betere informatie steeds breder beschikbaar is geworden, zijn veel markten veranderd in zogenaamde kopersmarkten. De consument kan hier op basis van informatiegelijkheid in gesprek kan gaan met verschillende verkopers. Ook hebben online marktplaatsen als eBay.com markten veel transparanter gemaakt. Daarnaast maken verzadiging in veel (Westerse) markten, en overproductie bij fabrikanten het leven ook niet makkelijker voor de verkopers. In dit soort markten bepalen kopers welke producten en diensten zinvol zijn, en hoe zij deze geleverd willen krijgen.

Hogere verwachtingen van producten en dienstverlening

Door steeds verdergaande individualisering van de samenleving is het ontzag voor machtsstructuren verdwenen. Het oude wereldbeeld van het “alwetende bedrijf” dat goede dingen voor haar klanten produceert staat hierdoor onder druk. Organisaties worden steeds vaker aangesproken op gemak, kwaliteit en duurzaamheid. Waar het vroeger genoeg was om een oké product tegen een redelijke prijs neer te zetten, vraagt de consument zich nu steeds meer af hoe een organisatie zich gedraagt in het grotere geheel der dingen. Daarnaast zijn er ook steeds meer bedrijven die dezelfde producten en diensten leveren, en dat vaak beter doen dan de bestaande marktpartijen. Hierdoor wordt de hygienefactor voor deelname in een markt steeds hoger.

Mensen zijn op zoek naar ontplooiing en zingeving

In de Westerse wereld hoeven ons geen zorgen meer te maken om basiszaken als eten, drinken en een dak boven ons hoofd. Veiligheid is ook geregeld. We zitten steeds hoger in de piramide van Maslow, en zijn steeds meer bezig met persoonlijke ontwikkeling. Bedrijven zullen hier bij aan moeten sluiten door niet langer een product, maar een beleving te leveren. En zelfs het niveau van de belevingseconomie staat al weer onder druk als we zien dat er ook steeds meer nadruk op authenticiteit en maatschappelijke verantwoording wordt gelegd. Waar het vroeger genoeg was om een oké product tegen een redelijke prijs neer te zetten, vraagt de consument zich nu steeds meer af hoe zijn of haar interactie met het bedrijf waarde levert aan de persoonlijk transformatie.

Consumentalisering van IT

Door de enorme verspreiding van “computers” onder burgers en consumenten gaan technische ontwikkelingen veel sneller en is er een enorme markt waarop nieuwe functionaliteit met hogere gebruikersvriendelijkheid wordt uitgeprobeerd. Vroeger werd IT vooral gebruikt bij overheden, bedrijven en andere organisaties. Ontwikkelingen gingen traag, waren duur, systemen moeilijk en medewerkers werden uitgebreid getraind om ze te kunnen gebruiken. Nieuwe(re) devices als smart watches, tablets, smartphones en zelfs laptops dwingen steeds sneller nieuwe manieren van werken af. De hedendaagse mens leeft in een always-on cultuur, waar informatie altijd en overal beschikbaar is. Waar producten en diensten onafhankelijk van plaats en tijd afgenomen en gebruikt kunnen worden.

Persoonlijk en relevant

Het bovenstaande maakt duidelijk dat de eisen hoog liggen voor de hedendaagse organisatie. Je mag van goede huize komen om nog leuk mee te doen. Met persoonlijke en relevantie dienstverlening. Self-service gebaseerd, zodat deze altijd – plaats- en tijdonafhankelijk – af te nemen is. Kortom, bestaande organisaties zijn rijp voor Digitale Transformatie.