Al jaren schrijven we blogs. Deze zomerperiode hebben we ons voorgenomen om ze om te zetten in een handzaam boekje. Omdat we dat leuk vinden en als relatiegeschenk in de toekomst. En hieronder daarvan onze aanzet voor de inhoudsopgave.

Onze Werktitel: Digitale Transformatie, hoe je door het verbinden van organisatie, mens en technologie nieuwe wegen vindt.

Deel I. Het speelveld

1. Wat is de digitale transformatie en waarom is het onvermijdelijk?

De digitale transformatie vind zijn oorsprong in technologie/digitale doorbraken. Maar de transformatie komt van het verbinden van die technologie met bedrijfsmodellen, de beleving en emotie van mensen, de cultuur en de identiteit van de organisatie, de ontwikkeling van nieuwe diensten en het verbinden met andere partijen. De digitale transformatie is niet te vermijden.  En natuurlijk moet je zo’n transformatie ook ontwerpen en zorgvuldig implementeren.

2. U als Intrapreneur of Enterprise Rebel

Organisaties gedragen zich nu vaak raar. Voor klanten vaak frusterend. De organisatie lijkt vergeetachtig, onhandig, traag. Het bijzondere is dat dat maar een paar heldere geesten in het bedrijf opvalt. En die moeten vaak onredelijk zijn, maar ook praktisch politiek handelen om de organisatie in beweging te krijgen. Een intrapreneur of enterprise rebel. Maar dat is ook een heerlijke uitdaging.

3. Enterprise Design

Er is een ontwerpproces nodig om dat “raar zijn” op te lossen. Dat ontwerpproces brengt technologie, organisatie, mens, dienstverlening en cultuur bij elkaar. Dat ontwerpt voor waarde, voor verbinding en uitwisseling, voor aanpasbaarheid en groei, voor menselijkheid, voor openheid. Wij noemen dat het enterprise design proces. En software of digital heeft daarin een grote versterkende rol.

4. Het venster waardoor je kijkt

Daarvoor heb je een praktijk raamwerk nodig met daarin de kern aspecten en invalshoeken relevant voor die strategische ontwerp projecten in complexe organisaties. Het onderneming ontwerp/enterprise design raamwerk. Het heeft 20 aspecten op 5 niveau’s en die in grote lijnen de identiteit, de ervaringen en de architectuur met elkaar verbind. Zo maak je software waar “je” blij van wordt.

5. Ontwerp aanpak met sprints

En daar hoor ook een ontwerpaanpak bij, waarvoor ook een canvas is ontwikkeld.
Die ontwerp aanpak hebben we op ondernemingsschaal, maak ook op de schaal van een digitale dienst (dat noemen wij Rapid).

Deel II. Het Manifesto

Het is belangrijk vanuit een aantal waarden te vertrekken.

6. Werk van design challenge naar design challenge

Leer incrementeel en pas het resultaat telkens aan.
De digitale transformatie is ook een agile transformatie.

7. Werk holistisch

Begrijp de krachten en het geheel dat het ontwerp haar vorm geven. Van buiten naar binnen, denken vanuit gehelen. Draaipunt is veelal het praktisch maken van het merk, de identeit van de organisatie. Die vind je vaak doordrengt in alles terug, bijvoorbeeld in diensten en in de architectuur.

8. Werk samen met alle belanghebbenden

Gebruik en verbind hun kwaliteiten en eigenheid – vervul vervolgens hun behoeften in

9. Heb aandacht voor de menselijke maat

Werk vanuit het gevoel, en niet alleen vanuit het intellect. Leg nadruk op de mens, de gebruiker.

10. Beheers je digitale materiaalkunde

Je zult, om je doelen te bereiken, de technologie heel goed moeten beheersen en kunnen toepassen.

Deel III. De Praktijk

We hebben voor een aantal dringende en strategische ontwerpuitdagingen uitgewerkt hoe dat werkt. Met concrete voorbeelden uit onze praktijk.

11. Ontwerp voor (Digitale) Strategie
Concrete vertaling maken van hoe de digitale transformatie op u inwerkt: hoe verdigitaliseren uw produkten, uw processen, hoe versterkt u uw positie in de keten, welke strategische stappen zet u in en buiten uw markt. Dit werken we niet in de vorm van een rapport, maar in de vorm van concrete en aansprekende prototypes, ervaringen.

Een concreet voorbeeld? De digitale strategie ontwikkeling voor Transavia.

12. Ontwerp voor Teamwork, een indruk krijgt u via deze blog.

Een concreet voorbeeld? Voor Axent deden we het voor het partnernetwerk van intermediairs

13. Ontwerp voor Interactie, een indruk krijgt u via deze blog en deze

Een concreet voorbeeld? Voor de Postcodeloterij maakten we zo’n API platform in korte tijd.

14. Ontwerp voor Relevantie en Engagement, een indruk krijgt u via deze blog

15. Ontwerp voor Innovatie & Technical Debt
We passen hier 4 modal IT toe, een indruk krijgt u via deze blog.

Deel IV. De volgende stap

Zoals je hierboven ziet zijn we al een heel eind. Voor dit laatste deel gaan we eerst even lekker reflecteren tijdens de vakantie…