Eerder schreef ik over mijn dochter van 8 en hoe ik haar uitleg wat ik doe. Natuurlijk vond ze dat niet genoeg. Ze wilde het echt ervaren. Ze is nu 10 en ik moest en zou gastdocent zijn in haar klas. Zo gezegd, zo gedaan.

Natuurlijk eerst op zoek naar bijzondere uitdaging. Die vond ik in de Mars uitdaging. Naar verwachting gaan de eerste mensen over 10 a 15 jaar (eenrichtingsverkeer) naar Mars. Tegen die tijd is deze klas een groep 20 plussers geworden en kunnen ze desgewenst mee.

Voor de Mars Challenge zijn nog veel oplossingen te bedenken. In dit filmpje kun je die uitdagingen ontdekken.

We werkten met de 5 d.school stappen om moeilijke uitdagingen op te lossen op een creatieve manier. Daarvan deden we alleen de eerste 3 stappen. We leefden ons in in de situatie op Mars. Vervolgens kozen we een uitdaging en verzonnen daarbij oplossingen. Normaal gesproken is het proces cyclisch: nadat je een prototype hebt gemaakt ga je ook om feedback gevraagd.

Ze kwamen met allerlei mooie uitdagingen en bijkans nog mooiere oplossingen. Van teleportatie tot printers met marsstof, van toiletvoorzieningen tot eenzaamheidsbestrijding. Natuurlijk hadden ze een mooi diploma verdient.

En hoe vonden ze het? De meester was erg tevreden: meer dan een uur waren ze intensief bezig geweest, dat is veel gevraagd voor deze leeftijd. Als er dan geen rumoer ontstaat dan geeft dat aan dat ze het interessant vonden. De bekende vriendjes van mijn dochter in de klas toonden graag hun resultaat. En mijn dochter was super tevreden: het resultaat, dat nog maanden op haar slaapkamer hing, werd vaak gedemonstreerd.

Hier staan de template en presentatie die ik gebruikte. Geniet ervan.