Blog

Design voor Super Teams

Met 2 dochters krijg je automatisch veel ervaring met superteams. De verhalen van Winx Club en Barbie of Tinker Bell met hun vriendinnen, zijn heel aanstekelijk. Voor hen, maar ook voor mij. Meestal ligt er een bijzondere uitdaging. Na allerlei verwikkelingen weet het team hun krachten te bundelen. Zo ontstaat een team dat overwint. In

> Lees meer

Schoonheid en de digitale architectuur

De tagline van Trivento is “software waar je blij van wordt”. Van oorsprong werd ik dat zelf als het technocratisch of theoretisch klopte: het zat functioneel en technisch goed in elkaar en sloot voldoende aan bij de processen in de organisatie. We hebben het goed ge-engineerd. Maar “blij” is natuurlijk veel ruimer dan dat. Als

> Lees meer

Workshop «Enterprise Design Experience» op 21 juni

Op 1 november deden we de belofte om een Enterprise Design beweging te starten in Nederland. Op 21 juni 2017 organiseren we de derde Enterprise Design Meetup om hieraan invulling te geven. Iwan Cuijpers van Stroomt Interactions neemt ons dit keer mee in de Experience kant van Enterprise Design. Direct inschrijven Enterprise Design Experience Enterprise Design behelst een > Lees meer

Empathische Architectuur

Afgelopen week deed ik een intake bij een overheidsorganisatie. De waarschuwingen vooraf waren niet mals. “In dergelijke organisaties gaat het om belangen, conflicten en macht.   Geeldrukdenken viert hoogtij.” Ook hoorde ik terug dat het vaak over herkenning en erkenning krijgen gaat, het persoonlijk en het groepsbelang, en over winnen. “Daar ga jij niet passen, met

> Lees meer

(Merk) Identiteit

Op ons “buroblad” als Spark! enterprise designers staat het enterprise design raamwerk. En als centraal middelpunt daarin staat Merk Identiteit. Voor mij was het eerst een soft en oppervlakkig begrip. Maar afgelopen jaren is het hard, concreet en meetbaar geworden. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat het vaak essentieel is in mijn ontwerpuitdagingen. Het eerste

> Lees meer

Digitale Transformatie: doe eens onredelijk, onrealistisch en onuitstaanbaar

Rutger Bregman is correspondent bij De Correspondent. En hij schrijft prachtige stukken, zoals “wie de wereld wil veranderen moet onredelijk, onrealistisch en onuitstaanbaar zijn”  en “waarom ik in 1 klap besloot vegetarier te worden”. Waarmee hij me tot ernstig heroverwegen en actie brengt. En het roept me op ook dagelijks het verschil te maken, in

> Lees meer

Workshop «Merkgedreven Enterprise Design» op 11 april

Op 1 november deden we de belofte om een Enterprise Design beweging te starten in Nederland. Op 11 april 2017 organiseerden we de tweede Enterprise Design Meetup om hieraan invulling te geven. Marloes Sikkema, branded innovatieadviseur bij Van der Meer & Van Tilburg nam ca. 22 aanwezigen mee in Merkgedreven Enterprise Design. Merkgedreven Enterprise Design Enterprise Design behelst > Lees meer

Naar innovatiegericht opdrachtgeverschap

Ik heb opdrachtgeven altijd geassocieerd met onderhandelen, aanbestedingsregels en vaste prijs contracten. Ik zag veel voorbeelden met barse inkopers, bedrijfsjuristen en lange documenten met standaarden en minimumeisen. En vervolgens laagste prijs gunning, meerwerk claims en krampachtig toezicht. Een kopje thee waar ik bij wegbleef. Opdrachtgeven wilde in mijn kop niet samengaan met agile werken en

> Lees meer

Workshop «Enterprise Design Sprint» op 7 februari

Op 1 november deden we de belofte om een Enterprise Design beweging te starten in Nederland. Op 7 februari 2017 organiseerden we een workshop Enterprise Design Sprint om hieraan een eerste invulling te geven. Rijk van Vulpen leidde de workshop en wist 23 geïnteresseerden geboeid te houden. De Enterprise Design Sprint Enterprise Design kent een multidisciplinaire aanpak waarbij > Lees meer